Toni Morrison: Beminde (boekbespreking november 2009)

Biografie

 Toni Morrison werd in 1931 als Cloe Anthony Wofford in Lorrain, Ohio, geboren. Haar ouders waren daarheen verhuisd om aan het racisme in het Zuiden te ontsnappen. Als kind las ze al gretig: van Jane Austen tot Tolstoi.  Morrisons vader, George Wofford, was een lasser, en vertelde haar volksverhalen van ‘zijn’ zwarte gemeenschap. Morrison was leergierig. In 1949 werd ze opgenomen in de Howard Universiteit inWashington, Amerika’s meest vooraanstaande ‘zwarte’ school. Daar veranderde ze haar naam in “Toni”, omdat Chloe voor velen te moeilijk was om uit te spreken. Tenslotte ging ze naar de Cornell Universiteit in New York, waar ze haar eindwerk maakte over zelfmoord in de werken van Faulkner en Woolf.

 

In 1955 begon Toni Engelse taalkunde te doceren aan de universiteit in Houston. In ’64 verhuisde ze naar Syracuse, New York, waar ze in een uitgeverij werkte. Na anderhalf jaar werd ze al overgeplaatst naar het New Yorkse hoofdkwartier van Random House.

 

Ondertussen is ze gehuwd en heeft 2 kinderen. Zij is lid van zowel de Nationale Raad voor de Kunsten en de American Academy en het het Instituut voor de Kunsten en de Letteren.

 

In 1993 ontving zij de Nobelprijs voor de Literatuur. De jury prees haar als een schrijfster “die een essentieel deel van de Amerikaanse realiteit tot leven brengt” in romans die uitblinken door “visionaire kracht en poëtische draagwijdte.”

 

 

Bibliografie

 

In haar romans onderzoekt Toni Morrison de ervaring en de rol van zwarte vrouwen in een racistische en door mannen gedomineerde maatschappij. Centraal in haar complexe en meerlagige verhalen staat het unieke culturele erfgoed van de Afro-Amerikanen.

 

1970: Het blauwste oog (Een jong zwart meisje droomt ervan blauwe ogen te hebben …)

1973: Sula (Een moeder steekt verslaafde zoon in brand met kerosine…)

1977: Het lied van Solomon (Een man vindt zijn identiteit terug in het Zuiden van zijn voorvaders…)

1981: Tar Baby (In de door cultuurbotsingen gedomineerde Caraïben kan een jonge vrouw niet kiezen tussen het rijke Parijs en haar zwarte criminele geliefde…)

1987: Beminde

 in 1988 bekroond met de Pulitzerprijs voor fictie

 in 1998 verfilmd met Oprah Winfrey in de hoofdrol

1992: Jazz (Een vertegenwoordiger in schoonheidsproducten schiet zijn maitresse dood…)

1998: Het paradijs (beschrijft de zwarte gemeenschap in het 18de en 19de-eeuws Oklahoma …)

2008: Een daad van barmhartigheid (speelt zich af in Amerika tijdens de tweede helft van de zeventiende eeuw, de slavernij is nog in opkomst)

 

 

Personages

 

Baby Suggs, moeder van Halle

Sethe, vrouw van Halle

Kinderen Denver, Beloved, 2 broers

 

Juffrouw Bodwin en haar broer

 

Slaven op Sweet Home: Paul D Garner, Paul F Garner, paul A Garner, Halle Sugs, Sixo

Mijnheer en mevrouw Garner, dan De Meester en zijn neven

 

 

Korte samenvatting

 

De hoogzwangere slavin Sethe vlucht in 1855 van een plantage in Kentucky naar vrij Ohio. Wanneer slavenjagers haar 2 jaar later vinden (in het huis van haar schoonmoeder , nr 124) vermoordt ze één van haar dochters, nl. Beminde (Beloved), om haar het wrede lot van slavernij te besparen. Een daad van barmhartigheid?

Deze vermoorde dochter woont sindsdien als klopgeest in het huis. Als een man het huis intrekt (Paul D Garner) en de klopgeest wegjaagt, komt ze terug als vreemde logée…

 

 

Dit verhaal is gebaseerd op

 

het waar gebeurde verhaal van Margaret Garner, een gevluchte slavin die haar kind doodde om het te behoeden voor hernieuwde slavernij.

 

 

Discussietips

1. De titel is de naam van de vermoorde dochter. Hoe komt zij aan haar naam? Een naam hebben is belangrijk. Welke namen hebben de personages in het verhaal? Hoe komen zij daaraan?

2. Sweet Home lijkt op het eerste zicht zo slecht nog niet. Wat deed de slaven uiteindelijk vluchten?

3. Sethe was met haar kinderen bij haar schoonmoeder Baby Suggs geraakt. Sethe’s man, Halle, niet. Wat was er met hem gebeurd?

4. Is dit boek zwart-wit beschreven? Verklaar!

5. Het verhaal is complex geschreven. Stijl, toon en vertelperspectief wisselen voortdurend. Ook heden, verleden en toekomst worden voortdurend door elkaar gebruikt. Geef enkele voorbeelden. Waarom doet de auteur dit?

“Ze stapte moeiteloos in het vertelde verhaal dat kant en klaar voor haar lag op het pad waarover ze van het raam wegliep.’ (p.44)

“Er was geen beter begin voor het echte werk dat ze dagelijks te doen had: het verleden terug te slaan” (p. 97)

6. Het boek staat vol symboliek. De rol van melk, bloed, kleur, brug,… Geef zelf enkele voorbeelden.

7. “Je hebt twee voeten, niet vier poten,” zei hij,en toen schoot er een bos tussen henop, een ondoordringbaar, geluidloos bos. (p. 211) Wat is zo cruciaal aan deze woorden in het verhaal?

8. Is dit boek nog altijd actueel? Verklaar.

 

 

 

Interessant om volgen:

 

De Leesclub van De Standaard.

 

Dit boek werd besproken in de maand juni 2004 olv Joke van Leeuwen

 

 

Over Ann Vandamme

begeleidde al leesgroepen toen zij nog geen website had. Sinds 2007 plaatst zij alle leesgroepwerkbladen op het net. Ondertussen vist zij regelmatig werkbladen op uit haar papieren archief en zet die ook online. Vroeger werkte zij in een boekhandel, later in een uitgeverij en sinds 2014 is zij bibliothecaris van Pepingen, in het hart van het Pajottenland. De bibliotheken van de regio Pajottenland en Zennevallei werken nauw samen, en ook de verschillende leesclubs organiseren vaak een gemeenschappelijk evenement. Het logische gevolg is dat al deze leesclubs ook op deze blog een plaats krijgen. Veel leesplezier!
Dit bericht is geplaatst in Bibliotheken met de tags , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *